Concentratie Training

Moeder van Rens (12 jaar): Eindelijk heeft mijn zoontje zijn typediploma!

In groep 6 is mijn zoontje gestart met een klassikale typecursus op school. Ondanks regelmatig oefenen, lukte het hem niet om het benodigde aantal toetsaanslagen per minuut te halen. Met veel frustratie en boosheid als gevolg. Een vriendin wees mij op de Visueel-Motorische Training. Een intake kon geen kwaad. Hij bleek een vertraagde visuele opname en een vertraagde verwerking te hebben. Als je dan gaat typen en je wilt een gewenst aantal slagen per minuut halen, dan lukt dat niet goed omdat hij de woorden of letters die hij ziet vertraagd binnenkrijgt. Maar ook de verwerking van binnengekomen informatie was traag. 

Voordat hij een woord goed gezien heeft en voordat hij het dan kan typen is er twee keer een vertraging geweest. Hij zag het dus laat en hij kon wat hij zag niet snel genoeg reproduceren (typen). 

In groep 8 zijn we gestart met de Visueel-Motorische Training en hebben we op advies van Mark het typen even gelaten voor wat het was. Gedurende de training merkten we al dat het lezen hem beter afging. De training heeft ervoor gezorgd dat de opname en verwerking optimaal snel verloopt. Binnen 9 maanden heeft hij het traject afgrond en aansluitend het typen weer opgepakt. Nu hij woorden meteen kon zien en dus direct kon reproduceren, lukte het hem binnen enkele weken zijn typediploma te halen, met een gemiddeld aantal toetsaanslagen ruim boven de norm.


Lise – 8 jaar: “op school zagen ze een andere Lise, haar concentratie, werkhouding en plezier op school was enorm gegroeid”

Ik ben Lise en ik ben 8 jaar oud. In groep 3 ben ik gestart met de oogoefeningen. Ik vond het lastig om te lezen en de letters dansten. Focussen lang op mijn werk vond ik moeilijk en kon ik ook niet lang volhouden. Ik had elke maand leuke nieuwe oefeningen die ik elke dag moest oefenen. De bekende lamp vond ik de eerste weken wel leuk maar daarna erg saai. Als ik een nieuwe opdracht kreeg vond ik het moeilijk, bijvoorbeeld een balletje gooien en met de andere hand vangen. De laatste week voordat ik terug moest gingen mijn oefeningen stukken beter. De laatste maanden waren het leukst omdat het steeds meer spelletjes leken te zijn en mijn vriendinnen thuis dan soms ook even mee speelde.

Groetjes Lise

Moeder van Lisa: Resultaat: op school zagen ze een andere Lise, haar concentratie, werkhouding en plezier op school was enorm gegroeid. Lise moet nu op school nog een inhaalslag maken met rekenen en lezen, maar we zien haar groeien. Ik heb deze training ook bekend gemaakt bij de leraren die aangeven hier weinig over te weten en dus snel op de overvragen zitten.

Lise aan het werk

Ben Snijder – 12 jaar: “Mijn concentratie werd beter. Ik werd minder moe van lezen”

Hoi Mark

Ik vond de oefeningen erg leuk. De eerste 4 weken vond ik erg zwaar. Mijn vader en moeder hebben mij er doorheen gesleept. Ik had soms ruzie met ze omdat ik geen zin had. Maar na een poosje merkte ik dat het oefenen beter ging. Ook mijn juf op school merkte verschil. Mijn concentratie werd beter. Ik werd minder moe van lezen. Ik kreeg elke keer nieuwe oefeningen die we ook echt 5 keer per week deden. We moesten wel elke keer weer even wennen aan de oefeningen maar die hadden we snel onder de knie. Ook de uitleg die ik kreeg snapte we goed. En hoe langer ik oefende hoe meer plezier ik kreeg. Ik vond het ook fijn dat ik effe mocht spelen met jouw spulletjes. Ik moest effe ontdekken hoe een en ander werkt. Mijn moeder vond dat eigenlijk niet zo leuk. Ik deed dat om haar te pesten 😊. Ik vond het erg fijn dat jij zo’n geduld met mij had. Hierdoor snapte ik beter wat ik doen moest.

Mark hartstikke bedankt dat jij mij zo goed geholpen hebt. Hopelijk lukt het jou bij mijn moeder ook 😊.

Groetjes Ben Snijder


Lina – 8 jaar: “Ik voel me nu wel beter en niet meer zo slecht in de klas”

Ik vond de oefeningen niet leuk maar ik voel me nu wel beter en niet meer zo slecht in de klas als in het begin van groep 4. Nu doe ik ook turnen en de oefeningen hebben me hier ook veel bij geholpen nu kan ik super goed op de evenwichtsbalk lopen!

Dank je wel voor de hulp!


Moeder van 7 jarige Daan: “Er zit een flinke stijgende lijn in”

Met onze Daan kwam ik vorig jaar November bij Mark. Op school liep Daan vast. Lezen was voor hem een ramp. Las hakkelend, draaide letters om en kon zich niet concentreren. Zijn vertrouwen was weg en thuis was Daan verdrietig en boos. Toen gingen we het traject in voor Visueel-Motorische Training. 5x per week oefenen met een jongen van 7 is pittig, maar het is ons samen gelukt. Daan gaat volgend jaar over naar groep 4 en er zit een flinke stijgende lijn in.
Volgens de juffen is Daan van een klein Daantje, begin dit jaar, gegroeid naar een grote Daan.

Bedankt Mark voor je geduld de duidelijke trainingen en oefeningen thuis! Hij kan met veel zelfvertrouwen naar groep 4.


Moeder van 10 jarige dochter: “Ze is niet meer helemaal overprikkeld en doodmoe als ze uit school komt”

Zodra onze dochter bij AB Reflex geweest was voor het onderzoek ging er een wereld voor ons open. Zo herkenbaar waarom ze dingen moeilijk vond of dat ze vlug prikkelbaar was. Het koste haar gewoon zoveel energie en lukte gewoon niet. We zijn ontzettend blij dat we dit traject gedaan hebben. School gaat al wat beter (zal nog doortrekken volgens Mark). Ze kan en wil graag boeken lezen (was altijd een gevecht, wat achteraf te verklaren was). Ze is niet meer helemaal overprikkeld en doodmoe als ze uit school komt. Ons heeft het veel gebracht.


Moeder van 9 jarige zoon: “We hebben na een jaar een zoon die heel anders in zijn vel zit”

Via via ben ik bij AB Reflex terecht gekomen.
Mijn zoon heeft problemen met concentreren, automatiseren en lezen en rekenen. Bij de intake werden een aantal basis vragen gesteld en vervolgens werden er verschillende oogonderzoeken gedaan. Aan de hand van deze onderzoeken werd er tot in de puntjes beschreven hoe mijn zoon zich voelt, waar hij tegenaan loopt, waar zich dat in uit. Ik zat hier met kippenvel naar te luisteren. Precies hoe hij is. Lang verhaal kort er kon een hoop terrein gewonnen worden. Na intensieve licht training en daarna de nodige oefeningen hebben we na een jaar een zoon die heel anders in zijn vel zit. Waar links en rechts samenwerken i.p.v. vechten. Letterlijk een verruimde blik. De benadering richting zowel mij als ouder als mijn zoon zijn super fijn. Duidelijke taal, goede uitleg en positiviteit!
Heel erg bedankt voor deze waardevolle training.


Laura – 16 jaar: “Ik merk zelf dat ik langer achter elkaar kan lezen met veel minder moeite”

Een paar maanden geleden was ik klaar met de oefeningen die mij werden opgegeven. Voor mij waren de oefeningen wel te doen, af en toe geen zin gehad, maar ik heb toch doorgezet! Ik kreeg hulp van mijn moeder en Mark om niet op te geven. Net nadat ik klaar was met de oefeningen maakte ik een nieuwe start op een nieuwe school: Een hoger niveau en nieuwe vakken. Het was dus lastig om te merken of de oefeningen meteen hebben geholpen. Maar de resultaten zijn tot nu toe al goed, en ik merk zelf dat ik langer achter elkaar kan lezen met veel minder moeite. Dus kan ik zeggen dat de oefeningen hebben geholpen? Jazeker!


Fleur – 8 jaar: “Ik heb er nu nog profijt van, het is bijna een jaar geleden”

Het is super leuk en ook heel leerzaam. En je krijgt ook dingen mee naar huis toe om te oefenen. En mark doet allenmaal leuke testjes en een soort van spelletjes. Ik heb er nu nog profijt van, het is bijna een jaar geleden.

Groetjes, Fleur Claasse.


Thijs – 16 jaar: “Ik kan me beter concentreren en haal betere cijfers”

omdat het op school in de derde klas niet zo lekker liep, kwam ik bij Mark terecht voor oogtraining. Sinds ik de training ben gaan volgen, ging het op school steeds beter. Ik kon me beter concentreren en haalde betere cijfers. Inmiddels heb ik mijn havo-diploma behaald en ga ik vol vertrouwen verder met vwo. Mark heeft me ook ondersteund toen ik niet goed een bril kon (ver)dragen, omdat ik geen diepte zie met twee ogen. Hij heeft voor mij een traject voor oogtraining op maat gemaakt om me daarbij te helpen. Ik ben heel blij met zijn ondersteuning. Voor mij heeft de oogtraining veel verschil gemaakt.


Jongen – 14 jaar: “ook op school merkte ze vooruitgang in zijn concentratie”

Moeder: Onze zoon van 14 is in augustus 2019 begonnen bij Mark. Na wat testen werd duidelijk dat deze training hem kon gaan helpen bij concentratie en automatiseren. Mark legde stapje voor stapje uit hoe de oefeningen gedaan moesten worden, zodat hij thuis aan de slag kon. Hij oefende 5x per week en hij ging super goed vooruit. Mark motiveerde hem om zo door te gaan (ook al vond hij de oefeningen soms wat saai.  Na enkele maanden zag zijn voetbaltrainer verschil op het veld en ook op school merkte ze vooruitgang in zijn concentratie. Wat ik vooral fijn vond is dat Mark zo positief en oprecht is en dat hij alles rustig en duidelijk uitlegt. Mark, alles wat hij bij jou heeft geleerd raakt hij nooit meer kwijt!! Heel erg bedankt.


Lotte – 13 jaar: “Ik kan me nu beter concentreren in de les en ook tijdens het leren thuis”

Toen we er aan begonnen dacht ik: hoe zouden deze oefeningen mij helpen?
Het is dan ook niet altijd leuk om te doen iedere dag, maar ik hield in mijn achterhoofd: als ik hier mee klaar ben dan heb ik er veel profijt van. En dat is ook zo. Ik kan me nu beter concentreren in de les en ook tijdens het leren thuis. Ik ben dan ook blij dat ik door heb gezet.


Tessa – 13 jaar: “De oefeningen waren saai”

De oefeningen waren saai, maar heel leerzaam. En ik denk zeker dat ik er van heb geleerd. En geprofiteerd.


Kiki – 13 jaar: “De resultaten zijn verbluffend”

Mijn dochter Kiki had al op de basisschool problemen met spelling en aangezien vader dyslexie heeft hield ik de vinger aan de pols. Maar de pre-testen wezen steeds niet op dyslexie. Op de middelbare liep ze daardoor ook enigszins vast, ze zag een vraag in een lap tekst gewoon niet, maar stelde ik enkel de vraag wist ze het antwoord zo te noemen. Ook de concentratie was van korte duur. Bij AB Reflex kwamen we erachter dat het aan haar kleine gezichtsveld lag en haar beperkte oog coördinatie. Dit heeft ze met oefeningen thuis zo’n driekwart jaar lang sterk verbeterd. En de resultaten zijn verbluffend, Kiki kan zichtbaar veel beter plannen, langer concentreren en haalt als resultaat veel betere punten. Wij zijn opgelucht maar vooral ook Kiki zelf heeft het veel beter onder controle waardoor ook haar zelfvertrouwen is gegroeid.


Detlev Schigt – 44 jaar: “ook bij mij aantoonbare verbetering gerealiseerd”
Kay Schigt – 8 jaar: “De schoolprestaties zijn verbeterd”

Een schoolcontact van onze zoon Kay, bracht ons in gesprek met Mark. In beginsel was het doel om alleen Kay aan te melden. Na een jaar intensief en consequent trainen is bij hem heel mooi resultaat behaald. De schoolprestaties zijn verbeterd. Ook het lezen en het verwerken van informatie is beter.
Vrijwel meteen na het afronden van Kay zijn training, ben ikzelf gestart. Wat mij opvalt is dat vanuit Mark zijn testen blijkt hoeveel informatie je kunt halen via de ogen. Intrigerend en leuk om mee te maken!
In een periode van ongeveer een half jaar is ook bij mij aantoonbare verbetering gerealiseerd. De training is vervolgens vrijwel direct daarna met succes afgerond. Terugkijkend ben ik niet alleen wijzer geworden wat je ogen (in tandem) geacht worden te doen. Ook voeding speelt een belangrijke rol. Mark kan daar prima in helpen en adviseren, heb ik gemerkt.

Mark, enorm bedankt voor de leuke, interessante en bovenal waardevolle sessies om onze ogen weer op niveau te krijgen!


Ruben – 13 jaar: “Het leren op school gaat nu ook beter”

Ik heb ongeveer negen maanden oogtraining gehad bij Mark. In die tijd ben ik zes keer geweest. Mark legt alles heel duidelijk uit en het viel best mee om thuis de opdrachten te doen. De testjes die Mark me liet doen, gingen steeds beter. Het leren op school gaat nu ook beter. Ik ben blij dat ik de oogtraining heb gedaan.


Carmen – 12 jaar: “Het geeft een fijn gevoel dat ik mijn diploma heb gehaald”

Ik vond de oefeningen in het begin niet heel erg moeilijk. Daarna werden ze steeds lastiger en steeds uitdagender, maar juist wel weer leuker! In het begin vond ik 5x in de week oefenen gemakkelijker dan aan het einde, want toen kreeg ik het drukker met huiswerk. Ik heb er veel aan gehad want nu weet ik dat ik een groter gezichtsveld heb en zie ik meer dan vroeger en kan ik me beter concentreren. En het geeft een fijn gevoel dat ik mijn diploma heb gehaald en dat ik weet dat ik kan volhouden!


Finn – 10 jaar: “Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen”

Ouders: Finn heeft aan zelfvertrouwen gewonnen en je merkt dat alles “gewoon” net wat makkelijker / beter gaat.


Cas – 8 jaar: “Meer zelfvertrouwen gekregen”


Naud – 15 jaar: “Ik kan nu beter het veld overzien met keepen”

Hoi Mark,
Het is al weer even geleden dat ik bij je ben geweest. Ik heb nog elke dag plezier van de oefeningen die ik heb gehad van je. Door het kijken in het kokertje, de balansoefeningen en de oefeningen met de brillen kan ik nu beter het veld overzien met keepen, dansen de letters niet meer voor mijn ogen en kan ik een tekst beter lezen. Het gaat goed met me en daar ben ik blij om. Ik hoop mijn eindexamen dit jaar goed af te leggen!

Groet Noud


Lindy – 17 jaar: “Maar bovenal heeft het me veel zelfvertrouwen gegeven”

Beste Mark,
Sorry dat het even heeft geduurd voordat je een verhaaltje van me hebt gekregen. In het begin wist ik niet was ik moest schrijven. Ik besef wel dat ik hierdoor mijn diploma heb gehaald maar verder wist ik het niet. Nu aan het einde van het jaar kijk ik terug en nu merk ik echt een verschil. Dus hierbij mijn verhaal.
Ik had moeite met concentreren, ik was snel afgeleid en het lezen ging moeilijk. Het koste veel moeite om te lezen en begrijpen wat er stond. Ik zat in het examenjaar 5 HAVO, deed erg mijn best met leren, maar merkte dat ik tijdens de schoolexamens me niet de volledige tijd kon concentreren, ik moest af en toe wegkijken. Door de druk en het snel moeten lezen miste ik woordjes als “wel-niet” of 1 of 3, waardoor ik een verkeerd antwoord gaf en de resultaten niet goed waren. Via een kennis zijn we bij Mark terecht gekomen. Uit de testen bleek dat ik met oefeningen mijn concentratie zou kunnen verbeteren en gemakkelijker zou kunnen lezen. Resultaat zou na een paar maanden zichtbaar moeten zijn, maar het zou 9-12 mnd duren voor ik optimaal resultaat behaald zou hebben. Het was al februari dus voor mijn examen was ik misschien al te laat. Maar dan zou het voor volgend jaar zijn, want dat ik hulp nodig had was duidelijk.
Ik heb oefeningen bij Mark gedaan, heb thuis hard gewerkt met als resultaat dat ik sneller en gemakkelijker lees, mijn concentratie is verhoogd en het begrijpen van wat er staat gaat veel gemakkelijker. Ik hoef niet meer in de verte te kijken om mijn ogen te laten rusten. Deze oefeningen (en de tijdsverlenging die ik hierdoor kreeg) hebben geholpen en er zelfs voor gezorgd dat ik ben geslaagd. Ik ben nog doorgegaan met oefenen en had na ruim een half jaar een optimaal resultaat behaald. En dat is nog niet alles. Ik merk nu dat ik me ook beter kan oriënteren. Ik kan ‘de weg onthouden’. Ik zie letterlijk en figuurlijk meer. Erg fijn nu ik Nijmegen studeer en nu ik rijles heb. Maar bovenal heeft het me veel zelfvertrouwen gegeven, ik kan en durf nu laten zien wat ik allemaal in me heb.

Mark nogmaals heel erg bedankt.

Groetjes, Lindy


Sil– 12 jaar: “Het rekenen, lezen en concentreren gaat nu beter”

Ik vond het heel gezellig om naar Mark te gaan en ik heb er veel geleerd!
Soms moest ik wel doorzetten, maar dat is niet erg.
Het rekenen, lezen en concentreren gaat nu beter.


Kim – 9 jaar: “Ik kan mij veel beter concentreren op school en thuis”

Dank je wel Mark!! Het heeft echt gewerkt bij mij. Ik kan mij veel beter concentreren op school en thuis. Ik ben minder snel afgeleid en ik ben niet meer zo moe na een dagje school.Ondanks het vele oefenen, waar ik niet altijd zo veel zin in had, mis ik ze wel nu ik helemaal klaar ben.

Groetjes Kim


Thijmen van Gennip – 11 jaar: ”Ik merk nu dat ik me beter kan concentreren”

In januari ben ik voor het eerst naar Mark geweest. Ik had problemen met concentreren, ik kon niet lang naar één plek kijken en mijn ogen niet soepel bewegen. Ik had ook een heel klein gezichtsveld. Mark heeft me geholpen om dat beter te maken. Mark geeft je oefeningen mee naar huis en dan ga je om de maand terug naar hem. Hij kijkt dan of er vooruitgang in zit. Dan krijg je weer nieuwe oefeningen van Mark. De oefeningen duren niet lang maar het zijn wel veel verschillende oefeningen voor elke dag. Ik vond het niet altijd leuk maar het heeft mij geholpen dat ik naar een wedstrijd van Ajax mocht als ik helemaal klaar was bij Mark. Al dat oefenen heeft wel geholpen, ik was na 10 maanden klaar bij Mark en kreeg mijn Kijkdiploma. Ik merk nu dat ik me beter kan concentreren en dat lezen ook beter gaat omdat de letters nu niet meer bewegen. Ook kan ik nu een beetje netter schrijven.


Bonnie – 17 jaar: “Ik heb geleerd geconcentreerd te werken en heb veel meer zelfvertrouwen gekregen”

Afgelopen jaar heb ik twee diploma’s gehaald. Mijn VMBO-t diploma en het Kijkdiploma van AB Reflex. Door al jouw hulp, Mark, alle trainingen en oefeningen is het een stuk makkelijker geweest om mijn VMBO-t diploma te halen. Mijn visueel veld is verbeterd. Ik heb geleerd geconcentreerd te werken en heb veel meer zelfvertrouwen gekregen. Door de oogtraining heb ik dus op meerdere gebieden mij weten te ontwikkelen. Voor iedereen die géén dyslexie heeft, maar toch problemen heeft met concentratie en het opnemen van tekst, zou deze oogtraining eigenlijk bekend moeten zijn.


Werner – 38 jaar: “beduidend meer energie, minder last van (werk)druk”

In mei 2016 ben ik op advies van een tevreden oud-cliënt van Mark bij AB Reflex V.O.F. terecht gekomen met een aantal vage klachten. Uit visueel onderzoek dat Mark bij me uitvoerde bleek al snel dat ik op 9 punten energieverlies leed. Mark stelde aan de hand van de onderzoeksresultaten een plan van aanpak op om deze 9 punten aan te pakken. Het was bijzonder om te mogen ervaren, maar soms ook pittig om het huiswerk netjes te blijven doen. Waar een wil is… De verwachting van Mark was dat de 9 punten met het plan van aanpak na circa één jaar opgelost zouden moeten zijn. Er werd gerekend met circa 6 ontmoetingsmomenten en redelijk wat (kort, maar terugkerend) huiswerk. Dat was fijn, aangezien de kosten daardoor goed behapbaar bleven en mijn dagelijkse planning weinig werd aangetast.
Uiteindelijk heb ik driekwart jaar nodig gehad om het plan van aanpak af te ronden. Na de behandeling door Mark bij AB Reflex V.O.F. heb ik beduidend meer energie, minder last van (werk)druk, kan ik makkelijker schakelen tussen onderwerpen en tussen verstand en gevoel en heb ik veel minder hoofdpijn. Ook wazig zien doe ik niet meer. Ik voel me nu in balans. Ik sta nu in mijn eigen kracht. Mark, ik ben ontzettend blij dat ik jou en je praktijk tegen het spreekwoordelijke lijf heb mogen lopen.

Dank je wel! Een dikke pluim aan jou en aanbeveling aan anderen!

Werner Neelen, Heesch


Olivier – 8 jaar: “Ik kan nu beter opletten, lezen, schrijven en rekenen”

Beste Mark, thuis noemen wij jou “de ogendokter”. De eerste keer vond ik het best spannend. Allemaal testjes, kijken, tekenen, kijken door de rare bril. Ik had veel oefeningen en kon soms niet met mijn vriendjes afspreken en moest mijn oefeningen meenemen naar opa en oma… Later was het wel steeds leuker aan het worden. Minder oefeningen thuis, en de oefeningen werden steeds leuker. Nu bijna een jaar later ben ik volledig klaar met de ogendokter, en dat vind ik echt super fijn. Beste Mark, bedankt voor de lessen. Ik kan nu beter opletten, lezen, schrijven en rekenen. Ook mijn juffrouw vindt dat het beter gaat met mij. Het ‘geluks-balletje’ heeft me in de klas veel geholpen op de momenten dat mijn ogen gingen trekken. Dan speelde ik er even mee en kon ik me weer goed concentreren.

Bedankt voor alles!

Een gelukkige Olivier 2.0


José – 52 jaar: “Door de visuele training van AB Reflex zijn mijn concentratie en geheugen duidelijk verbeterd”

Het dagelijks de opgekregen oefeningen doen, naast de juiste oefeningen zorgden bij mij voor dit resultaat. Zorg dat je de oefeningen op een vast tijdstip doet zodat dit een routine wordt. De tijd die je nodig hebt om je oefeningen uit te voeren, wordt in de loop van de tijd minder. Ik begon met 30 minuten per dag en langzaamaan werd dit afgebouwd tot ongeveer 10 minuten per dag.

Mark, dank je wel voor alles. Ik heb er veel aan gehad.


Luuk van Loon – 9 jaar: “Ik merk dat het beter gaat met stilzitten in de klas”

Het is alweer een paar maandjes geleden dat ik mijn kijkdiploma heb gehaald en ik ben er super trots op. Ik dacht het wordt nu echt tijd dat ik laat weten hoe het met  gaat. Ik merk dat het beter gaat met stilzitten in de klas, ook vind ik zelf dat rekenen en schrijven ook beter gaat. Het allerfijnst vind ik dat ik niet meer zo gauw boos wordt, driftbuien heb ik nog maar zelden en deze zijn veel eerder over.

Hartelijk dank, groetjes Luuk

Ouders van Luuk: Luuk heeft ontzettend goed geoefend, want hij merkte zelf dat hij veel moeite had met leren, had er zelf last van. Als ouder vinden wij het een hele vooruitgang dat hij minder last heeft van driftbuien en als hij ze heeft blijft hij er niet zolang in hangen. Luuk kan ons inziens zich een beetje beter concentreren. Qua leerprestaties geeft de leraar aan dat het erg moeilijk is voor Luuk en dat ze nog niet veel vooruitgang zien. Luuk wordt binnenkort opnieuw getest op advies van school wij zijn als ouder hier erg benieuwd naar wat hier uit komt.

Hartelijk dank. Fam. van Loon


Gijs – 9 jaar: “Gijs wil nu graag (voor)lezen en schrijven”

Gijs heeft moeite met lezen en schrijven en concentreren. Via onze buurvrouw kwamen we aan het adres van AB Reflex, Mark. Na een afspraak gemaakt te hebben ging Mark een aantal (oog) testen doen bij onze Gijs. Bij de uitslag wist Mark precies te verwoorden waar Gijs “last” van heeft. Het bleek dat Gijs een klein gezichtsveld en een instabiele focus had. Om de oefeningen goed te kunnen doen moest Gijs eerst starten met een lamp met gekleurde filters. In deze lamp moest hij minstens 5 dagen per week (ca. 15 min) kijken. Het vergde wat energie/concentratie en wilskracht van onze Gijs, maar ook van ons als ouders. De lamp had het gewenste resultaat opgeleverd, dus mocht Gijs starten met de bijbehorende oefeningen. Sommige vond hij leuk om te doen, sommige minder leuk. In het begin lukten de oefeningen niet altijd, maar langzaamaan ging het steeds beter. Om de 6 weken gingen we terug naar Mark en zagen dan dat hij flink vooruit was gegaan. Aan de hand van tabellen/grafieken/tekeningen liet Mark het resultaat zien en gaf daarbij ook duidelijke uitleg. Tijdens de testen was Mark erg geduldig en legde hij Gijs alles prima uit. Gijs heeft er anderhalf jaar over gedaan om op het gewenste resultaat te komen.
Gijs wil nu graag (voor)lezen en schrijven. Dit wilde/durfde hij, voordat hij bij Mark begon, absoluut niet.
Het heeft veel frustratie, energie, wilskracht en tijd gekost, maar Gijs heeft zijn kijkdiploma gehaald!
En daar is hij (en wij als ouders ook) trots op.


Bram Nooijen – 11 jaar: “Ik haal betere cijfers op school en daar ben ik heel trots op”

Ik haalde, nadat ik bij Mark was geweest, betere cijfers op school en daar ben ik heel trots op. Ik heb negen maanden de oefeningen moeten doen. Je leert je ogen beter te gebruiken. Ik heb wel echt het idee dat het heeft geholpen en daar ben ik nog het meest trots op, dat het heeft gewerkt. Mijn concentratie is ook goed vooruit gegaan en dat is heel erg fijn.

Groetjes, Bram

Ouders: Bram is beter gaan schrijven, lezen en zijn aandacht en concentratie (werkhouding) zijn enorm verbeterd. We hebben gemerkt dat de oefeningen Bram meer zelfvertrouwen hebben gegeven.


Marieke – 13 jaar: “Emotioneel is ze zo volwassen geworden”

Ruim 2 jaar geleden kwamen we in contact met AB Reflex via een collega. Zij vertelde het verhaal hoe haar dochter zo voorruit was gegaan door de training van Mark. Dit maakte mij nieuwsgierig zodat ik op zoek ging naar de website van AB Reflex. Hierna maakte ik een afspraak voor onze dochter Marieke, die met de nodige problemen zat op dat moment. We hadden van alles geprobeerd maar niks hielp echt heel goed.
Onze dochter had tijdens de bevalling een klein beetje zuurstofgebrek gehad waardoor ze een lichte hersenbeschadiging had opgelopen. We mochten blij zijn als ze naar groep 8 zou kunnen. Marieke zat al vanaf groep 4 op speciaal onderwijs. Zowel emotioneel als op leergebied liep ze achter. Ze zou in augustus starten in groep 6. Ze las en spelde op het niveau van groep 4. Marieke had een zeer klein (functioneel) gezichtsveld waardoor Marieke zich diep ongelukkig voelde in menigten, op drukke verjaardagen, e.d. De eerste keer toen we met Marieke bij Mark kwamen werden er allerlei testen gedaan. Na die onderzoekjes vertelde Mark dat hij onze dochter wel kon helpen maar dan moesten wel 5 dagen in de week oefeningen doen. We begonnen met 10 oefeningen, zoals bal volgen met de ogen, buisjelezen, en met de flipper lezen. Na de eerste maand oefenen kwamen we terug bij Mark. Marieke had een enorme voorruitgang gemaakt. Nu kreeg ze weer andere oefeningen. Na een maand of 3 bezig te zijn geweest merkten ze op school al heel wat voorruitgang. Marieke mocht in een hoger niveau rekenen en lezen. Nu, ruim 2 jaar verder, waarbij Marieke groep 8 over heeft gedaan, gaat ze na de zomervakantie naar VMBO-basis! Dit alles hadden we echter nooit kunnen dromen. Ze is AVI uit en rekent op niveau van groep 8. Emotioneel is ze zo volwassen geworden. Heb me in het verleden wel eens zorgen gemaakt over hoe het allemaal zou gaan lopen op school. Nu maak ik me geen zorgen om haar, want ze een echter doorzetter en ze wil graag kapster worden.

Mark ontzettend bedankt voor wat je voor ons Marieke hebt gedaan.

Groetjes, Fam. Mulder


Koen – 11 jaar: “Onze Koen heeft door de training ook veel minder driftbuien die hij in het verleden geregeld had”.

Nadat we al een poosje bij Mark liepen met onze dochter en daar zeer goede resultaten mee boekte, besloten we ook met onze zoon deze training te starten. Koen had nog een kleiner gezichtsveld als onze dochter waar we zeer verbaasd over waren want hij was goed gebekt namelijk. Koen begon de eerste maand met een trainingslamp om zo zijn gezichtsveld te vergroten. Als dit niet groter werd door de lamp zou Mark Koen niet kunnen helpen. Gelukkig na een maand trouw te oefenen was zijn gezichtsveld groter geworden. Koen begon vol goede moed 5 dagen in de week aan verschillende oefeningen. Op school dachten ze dat Koen dyslexie had en kreeg daarom op school 2 keer in de week dyslexietraining.
Koen zat in groep 5 toen we bij Mark begonnen. Steeds als Koen bij Mark was geweest kregen we te horen dat hij weer goed voorruit was gegaan. Ook op school ging Koen het beter doen. Toen Koen in groep 6 zat was Koen AVI uit. Terwijl Koen altijd ruim een jaar achter liep. Ook het rekenen en de spelling ging Koen steeds beter doen. Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat we in zee zijn gegaan met Mark. Echt een aanrader voor iedereen. Onze Koen heeft door de training ook veel minder driftbuien die hij in het verleden geregeld had.

Bedankt Mark, dat we in contact kwamen met jou. Fam. Mulder


Saskia – 44 jaar: “Nu gaat het gelukkig goed en ga ik dat papiertje halen”

Later toen beide kinderen al poosje bij Mark liepen (Koen en Marieke) ben ik voor me zelf ook begonnen daar ik een opleiding ging starten. Ik was daar al eens mee begonnen maar helaas moest ik er toen al gauw mee stoppen omdat het te zwaar was. Nu, na de visuele training, gaat het gelukkig goed en ga ik dat papiertje halen. Dit alles mede dank zij Mark. Mensen als jullie twijfelen of jullie in training moeten gaan bij Mark, gewoon doen want je krijgt er géén spijt van. Mark boekt zo’n goede resultaten. Ik kan nog veel meer schrijven over mijn kinderen wat voor goeds het gedaan heeft. Ze zijn op emotioneel gebied ook veel sterker geworden. Ik maak me nu geen zorgen meer of het wel goed gaat komen met onze kinderen want ik weet dat dankzij de training dit goed komt. Ook nu kan ik Mark nog altijd bellen of mailen voor advies wat te doen bij bepaalde zaken.

Bedankt Mark, voor alles!


Joppe – 8 jaar: “Ik kan me langer concentreren en heb geen hoofdpijn meer”

Op school kon ik mij moeilijk concentreren, en kreeg ik weinig mee van de instructie. Hierdoor had ik vaak hoofdpijn, en kon snel boos worden. Via een advertentie op Kliknieuws kwamen mijn ouders bij een lezing van Mark in de Bibliotheek van Nistelrode. Tijdens de lezing keken zij elkaar aan en zeiden: “het lijkt wel of het hier over onze Joppe gaat”. Mama maakte een afspraak bij Mark voor een onderzoek of hij wat voor mij kon betekenen. Er kwam van alles uit het onderzoek, waardoor we begonnen zijn met de training. Vijf dagen per week thuis oefeningen doen. In het begin vond ik het nog leuk, maar na een aantal weken was ik vaak boos dat ik dat moest. Maar na een paar maanden merkte ik zelf al verschil, waardoor ik in de gaten kreeg waar ik het allemaal voor deed. Door mijn kleine gezichtsveld en geen dieptezicht, durfde ik niet over de fietsbrug te fietsen, en tijdens een uitje naar Toverland durfde ik niet in veel attracties. Nu 14 maanden later, durf ik wel over de fietsbrug en ben ik laatst in Toverland in alle spannende attracties geweest. Op school ben ik weer een niveau hoger gegaan met lezen, en merk ik dat ik de instructie beter begrijp. Ik kan me langer concentreren en heb geen hoofdpijn meer.

Mark, super bedankt, Groetjes, Joppe.


Jaap – 10 jaar: “Het balletje tegen de muur gooien vond ik de leukste oefening”

De lichttraining vond ik niet zo fijn en lang duren, maar mijn blikveld was daarna veel groter geworden dus het heeft wel geholpen. Ik merk alleen niet veel van een groter blikveld. Daarna moest ik de oefeningen gaan doen. Het balletje tegen de muur gooien vond ik de leukste oefening. Ook het kruipen was leuk. In het begin van elke nieuwe ronde leken de oefeningen moeilijk maar na een paar dagen werden ze makkelijker. Ik moest elke keer twee maanden volhouden en daarom werden ze saai maar het was elke dag maar even dus wel goed te doen.
Zelf merkte ik niet veel van alle oefeningen maar de testjes die Mark elke keer deed lieten toch wel zien dat ik steeds vooruit ging daarom ging ik ook door.


Kim – 9 jaar: “Het heeft echt gewerkt bij mij”

Het heeft echt gewerkt bij mij.
Ik kan mij veel beter concentreren op school en thuis.
Ik ben minder snel afgeleid en ik ben niet meer zo moe na een dagje school.
Ondanks het vele oefenen, waar niet altijd zo veel zin in had, mis ik het wel nu ik helemaal klaar ben.

Groetjes Kim

Kim’s moeder:
Bedankt voor je goede hulp.
Wij zijn super tevreden en Kim is een hele andere Kim geworden.
Vrolijker en aardiger en barst van de energie.


Bart – 50 jaar “Heb in de vakantie een boek aaneen stuk door kunnen lezen”

Met een goed bericht, qua trainingen met succes ervaart, nl heb in de vakantie een boek aaneen stuk door kunnen lezen. Een dikke pil nog wel. “haar naam was Sarah”. Vreselijk verhaal maar echt goed boek. Maar….normaliter kan ik niet zolang aaneen lezen, krijg ik brandende ogen en na enkele hoofdstukken kan ik het verhaal niet meer opnemen. Nu wel, geweldig!
En ook in het verkeer, ik rijd altijd, omdat meereizen mij autoziek maakt. Zo rijd ik dus ook de vakantieroute. Maar ik heb het idee dat het beter gaat met inzicht, borden en sneller zien van…ook beter is. Oftewel, we gaan goed.

– Goed nieuws, ik heb een nieuwe baan gevonden!
Helemaal een baan naar mijn zin, in mijn vakgebied, blij mee.
Heb een week proef gedraaid om mij te bewijzen, was gewoon zeker van mezelf (groot zelf vertrouwen ontwikkeld dank zij jouw hulp).
Ze hadden me wel het vuur aan de schenen gelegd, maar bleef er rustig onder.
Ook het gesprek voeren ging goed en onder controle.
Heb er een goed gevoel bij, voorlopig contract van een half jaar.
BLIJ!
En ik mis de oefeningen om te doen thuis, zat eigenlijk in mijn systeem. Ik ga het maar weer oppakken. Is wel een goed onderhoud. Heb ook de stereogrammen opgezocht en bekijk ze regelmatig, erg leuk.
Bart gaat goed!

Dank je wel voor de trainingen.


Melle – 14 jaar: “Als ik nu de resultaten zie ben ik erg trots op mezelf”

Ik vond het af en toe niet zo leuk om te oefenen. Maar ik heb wel doorgezet. Als ik nu de resultaten zie ben ik erg trots op mezelf, want oefening baart kunst.


Pauline – 22 jaar: “Ik kon geen 3D films kijken omdat mijn ogen daar geen zin in hadden”

Al een paar jaar had ik last van vermoeide ogen. Ik was zelf niet moe, maar mijn ogen altijd. Ik kon geen 3D films kijken omdat mijn ogen daar geen zin in hadden. Mensen vonden het raar want je ogen kunnen niet moe zijn. Toen las ik een artikel in de krant over AB Reflex en heb een afspraak gemaakt. In 7 maanden tijd heb ik verschillende oefeningen gedaan. Ik begon met 9 oefeningen die ik 5 dagen in de week moest oefenen, hoe langer ik bezig was, hoe beter ik er in werd. De laatste keer waren het maar 5 oefeningen en die zijn dan heel prima te verdelen over de dag. Ik merk dat mijn ogen minder moe zijn. Ik heb als ik heel veel achter een computer heb gezeten nog wel eens last maar mijn grootste problemen zijn dankzij Mark verholpen. Ook liep ik overal tegen aan en had ik moeite met inparkeren. Ik dacht dat ik gewoon niet kon auto rijden, maar na een afspraak bij AB Reflex kwam ik er achter dat ik geen diepte kon zien. Dat verklaarde ineens zo veel. Er viel een hoop op zijn plaats. Ik kan nog steeds niet goed inparkeren maar het dieptezicht is al wel sterk verbeterd.


Mathijs Breedveld – 14 jaar: “Het heeft ervoor gezorgd dat ik betere punten kan halen”

Ik heb de afgelopen 6 maanden bij AB reflex geoefend.
Ik heb deze training gevonden via mijn moeder die het in een krantenartikel had gelezen. Elke dag oefende ik ongeveer 15 minuten. Er waren verschillende oefeningen zoals met een holle en bolle lens moeten lezen of door een buisje lezen. Ik vond deze oefeningen best makkelijk om te doen. Ik heb er geen spijt van dat ik hieraan heb mee gedaan. Het heeft mij geholpen om beter projecten op school te maken en mijn concentratie te verbeteren. Het heeft ervoor gezorgd dat ik betere punten kan halen.

Bedankt hiervoor!


Mart – 11 jaar: “Met topo kon ik nooit de plaatsen onthouden en nu ken ik ze allemaal uit mijn hoofd”

Het helpt echt. Ik heb nu een half jaar bij AB Reflex geoefend en het helpt echt, want met topo haalde ik eerst een 5 en nu een 8 en bij geschiedenis eerst een 6 en nu een 8. Met topo kon ik nooit de plaatsen onthouden en nu ken ik ze allemaal uit mijn hoofd.

Dus zeg ik bedankt Mark, top!

Mart’s moeder: Voordat Mart begon met zijn visuele training had ik hele slechte ervaringen met het thuis oefenen van topografie, waaronder het benoemen van steden, gebieden, rivieren etc. Als ouder had ik de moed niet meer om daar nog tijd en energie in te steken en heb toen een keer tegen de leerkracht gezegd dat Mart maar moest googelen waar alles ligt (als hij dat wil weten). Maar al na enkele weken visuele training kwam er een grote omslag. Mart begon uit eigen beweging te oefenen en het was een plezier op zich zelf. Hij kon vele malen makkelijker alles onthouden en we kregen er samen zelfs voldoening van als hij dan weer met een geweldige 8 of 9 thuiskwam. En dat was nog maar het begin. Nu we een half jaar verder zijn en vooral ‘s morgens heel veel samen geoefend hebben, is die tendens niet veranderd. Het gaat op school allemaal net iets gemakkelijker en zijn concentratie is ook verbeterd. Wij zijn in ieder geval heel tevreden met het eindresultaat, maar dat krijg je niet voor niets: je moet er wel zelf als ouder achterstaan en er tijd en energie in steken.


Lieke – 14 jaar: “Het was anders dan normaal, ik zag diepte!”

Mijn moeder vroeg aan me of ik een cursus wou doen voor mijn ogen. Maar ik had al een paar cursussen gehad waar ze met me praatten over problemen. Ik werd er helemaal gek van. Ik dacht wat maakt het uit, dit werkt toch niet. Kortom ik vond het onzin om er aan te beginnen. Ik zei dus in eerste instantie nee, maar mijn moeder heeft me overgehaald. We zijn naar AB Reflex toe gegaan. Mark ging me eerst testen en met een paar testjes kon hij o.a. zien dat ik nauwelijks diepte zag. Ik vond dit best raar maar ook bevestigend. Ik begon te geloven dat het zou gaan werken en dat je er ook echt iets mee kan. Nu vond ik het geen onzin meer. Later kreeg ik oefeningen mee. Ik vond het lastig om die elke dag te doen, maar omdat ik een doel had kon ik het beter volhouden. Ik wist waarvoor ik het deed. In het begin merkte ik niet veel verschil maar een tijdje geleden, ik was de hond aan het uitlaten, keek ik naar een boom en ineens dacht ik: “Huh wat is dit nou?” Het was anders dan normaal, ik zag diepte! Ik merk het ook wel aan meer dingen maar dit viel me vooral op en ik hoop dat het bij jou ook gaat helpen!!!


Fraukje – 8 jaar: “Lezen leuker geworden”

Ik vond het niet zo leuk om de oefeningetjes te doen. Welke ik niet zo leuk vond: evenwichtsbalk, buisjelezen, marsbal, kralenkoord, duimen, en rood-groen bril. Welke ik leuk vond: lopen met tussenpas, rugschrijven, en flipperen. Sommige vond ik moeilijk. Maar omdat mama vond dat ik zo goed mijn best heb gedaan mocht ik een cadeautje uitzoeken. Ik heb gekozen voor het leesboek fantasia VI (=6) van Geronimo Stilton en ik heb het boek al uitgelezen. Gelukig kan ik door de oefeningetjes de woorden beter zien en vind ik lezen leuker geworden.


Rosie – 11 jaar: “Het gaat ook veel beter op school”

Hallo ik ben Rosie (11 jaar). Voordat ik oogtraining deed, haalde ik alleen 5en en 6en op mijn rapport. Ook was mijn concentratie helemaal niet goed.
Mijn linkeroog bleek niet altijd mee te kijken. Na oogtraining bij Mark ging het stukken beter en nu haal ik alleen 7 of hoger. Heel af en toe nog één 5je, maar mijn concentratie is nu goed. Ook dankzij Mark doet mijn linkeroog weer altijd mee. Ik ben kei happy en het gaat ook veel beter op school.


Wilco – 12 jaar: “Ik ben blij dat het nu beter met me gaat op school”

Ik ben met de training begonnen omdat ik op school moeite had met lezen, spelling en rekenen. Ook kon ik me soms moeilijk concentreren en was snel afgeleid. Hierdoor haalde ik slechte punten voor taal, spelling en rekenen. Nu kan ik me beter concentreren en mijn punten voor Nederlands en wiskunde zijn nu wel goed. De oefeningen die ik moest doen waren niet zo moeilijk. Vooral de oefening me de prismabril op de evenwichtsbalk vond ik erg leuk om te doen. De oefening “woord kruipen” was in het begin wel lastig maar later ging het wel. Soms had ik wel moeite om het vol te houden maar ik merkte zelf dat ik vooruit ging dus ben ik de oefeningen toch blijven doen.
Ik ben blij dat het nu beter met me gaat op school.


Jesper – 14 jaar: “Ook op school gaat het nu beter met concentreren”

Ik ben Jesper Lucassen 14 jaar oud en heb deelgenomen aan de visuele training bij AB Reflex, mijn oogassen stonden niet helemaal juist. Hierdoor raakte ik snel vermoeid en kostte het mij meer energie om met mijn ogen alles scherp te kunnen zien. De trainingen hebben wel geholpen hoewel ik er in eerste instantie echt totaal geen zin in had, sommige oefeningen waren niet echt makkelijk maar het hielp allemaal wel echt goed. Ik heb nu geen last meer van die moeheid en dat ik energie te kort kom. Pap en mam hebben ook vaak moeten zeggen van Jesper ga je oefeningen nu eens doen want meestal had ik er geen zin in, maar op een gegeven moment merkte ik het verschil en toen hoefden ze het niet meer tegen mij te zeggen. Dan begint het ook leuk te worden dan is het niet meer saai dan kijk je er gewoon naar uit om het te doen omdat je de vooruitgang merkt.
Ook op school gaat het nu beter met concentreren en daarom kan ik thuis makkelijker leren omdat ik in de klas al beter heb gehoord wat erover de stof is gezegd. Nu haal ik gelukkig ook betere cijfers op school. Niet voor alle vakken, maar wel voor de meeste.


Rob – 12 jaar: “Kan zich weer goed concentreren en haalt hogere cijfers voor rekenen”

Rob kon zich moeilijk concentreren en haalde slechte punten voor rekenen. Hij had hier duidelijk veel last van. Uiteindelijk is hij bij AB Reflex terechtgekomen. Daar werd geconstateerd dat Rob nauwelijks diepte zag en dat er weinig capaciteit en flexibiliteit in z’n visuele systeem te bespeuren was. Verder was er sprake van fixatie disparatie. Redenen voor Rob om te starten met de oogtraining. De oefeningen had hij al gauw door en het ging hem steeds gemakkelijker af. Alleen de speciale kruipoefening was wat moeilijker om die onder de knie te krijgen. Na een half jaar trainen was zijn dieptezicht weer volledig terug en is er een enorme capaciteit opgebouwd in z’n visuele systeem. Nu kan hij zich weer goed concentreren en haalt veel hogere cijfers voor rekenen.