Dyslexie Training

Moeder van dochter (10 jaar): “Ik kan het iedereen aanbevelen!”

Met onze dochter (10 jaar) zijn wij bij AB Reflex de training gaan doen i.v.m. met dyslexie. De afspraken waren erg prettig en de opdrachten helder. In het begin was het thuis intensief oefenen, maar het lukte ons. Met elke afspraak werden het minder oefeningen en mijn dochter kon de opdrachten grotendeels zelfstandig uitvoeren. Door het regelmatige oefenen liep ze snel door het traject heen en waren we sneller klaar dan verwacht. Ik ben ervan overtuigt dat het dyslexie training nu via school haar daardoor makkelijker afgaat en ze ook hier grote en snelle stappen aan het zetten is.
Bij Mark voelden we ons altijd op ons gemak en kregen we duidelijke uitleg. Ik kan het iedereen aanbevelen!

Bedankt Mark voor jouw ondersteuning!

Stefanie, Nijmegen


Anne – 8 jaar: “En op school… gaat ze inmiddels als een tierelier”

Moeder van Anne: Anne startte bij AB Reflex, nadat wij merkten dat het lezen met kleinere letters erg veel energie kostte. De regels dansten, zei ze. En met de goede ervaring van vrienden bij jou, dacht ik: laten we dat eens proberen en zien wat het brengt.
Nou, wat ben ik daar blij om. Al redelijk snel merkte Anne zelf groot verschil op het voetbalveld. Ze zag ‘de hoge ballen’ nu ook aankomen. Wat een logisch gevolg was van haar zichtveld dat vergrootte. En dat niet alleen, ze merkte dat ze beter kon inschatten waar de bal of tegenstander was in het snelle spel. Ook haar dieptezicht verbeterde, namelijk. De eerste winst was al binnen en merkbaar voor haar, waardoor het doen van de oefeningen zeker geen straf was. Gezellig en leuk zelfs, want het leken soms wel spelletjes of lekkere kletsmomenten. Behalve als het wat moeilijk was, dan liepen we soms tegen wat frustratie aan bij Anne. Maar ze merkte keer op keer dat ze de oefening onder de knie kon krijgen door simpelweg te oefenen en dat maakte ook dat ze leerde doorzetten en trots werd. Een mooi bijeffect van de training.
Verder in het traject merkten wij als ouders dat er meer ontspanning kwam bij/in Anne. We zagen haar nu ook langer achtereen verdwijnen in een leuk boek. Het lezen kostte zichtbaar minder moeite en energie. De regels dansen niet meer.
Ook de oogarts benoemde mooi resultaat bij de jaarlijkse meting: beide ogen werken nu samen. Waar Anne eerder nog een lui oog en later een voorkeursoog had.
En op school… gaat ze inmiddels als een tierelier. Het kijken op het bord, lezen in een boek of schriftje kosten geen moeite meer én spelling vindt ze nu zelfs leuk omdat het lukt. Ze maakt reuzesprongen.
Het resultaat is natuurlijk wat blijft en telt. Maar zeker ook de keren dat we bij je zijn geweest waren erg prettig, en ook de klik tijdens zo’n traject is veel waard.
Mark, je geeft ruimte aan een bonk energie en enthousiasme en krijgt haar rustig en duidelijk weer de juiste richting op gestuurd. Je toonde geduld en kreeg haar zover om ook moeilijke dingen, waarvan ze wist dat ze het niet zo goed kon, te laten doen. Zodat je goed het startpunt kon bepalen. Vervolgens laat je helder de groei zien, waardoor zelfvertrouwen groeit.

Als ik dit in één woord had moeten doen: top.

Bedankt


Joes – 10 jaar: “Ik wou het lezen verbeteren en dat is meer dan gelukt”

Hoi, ik ben Joes en ik ben bij Mark geweest.
Mark helpt heel goed. Maar als je geen doorzetter bent dan zou ik er niet naar toe gaan, want je moet elke dag trainen voor iets dat je wilt verbeteren.
Ik wou het lezen verbeteren en dat is meer dan gelukt!

Groetjes,
Joes van der Velden


Dominique – 9 jaar: “Ik merk nu al dat het makkelijker gaat met rekenen en lezen”

In mei ben ik bij AB Reflex begonnen met oefeningen voor mijn ogen en hersenen. Het zijn leuke oefeningen en je ogen worden er beter van. Ik merk nu al dat het makkelijker gaat met rekenen en lezen. Ik vond de afspraken altijd spannend omdat wij dan te horen kregen of het beter was geworden. En in december heb ik mijn kijkdiploma gehaald, superblij!

Hartelijke groetjes,
Dominique


Fieke – 10 jaar: “Ik kom zonder hoofdpijn uit school en ik kan langer dan een kwartier lezen”

Hoi Mark,
Ik ben heel blij dat ik bij jou ben geweest voor mijn ogen. Elke keer toen ik ging lezen kon ik maar ongeveer een kwartiertje lezen. Dan was ik heel moe en mijn ogen deden heel veel pijn. Als ik van school thuiskwam was ik ook heel moe en had ik vaak hoofdpijn. Maar nu ik de oefeningen heb gedaan kom ik zonder hoofdpijn uit school en kan ik langer dan een kwartier lezen. In de vakantie heb ik daardoor beter kunnen oefenen met lezen en nu lees ik veel sneller. Ik vind het ook heel fijn dat mijn spelling daardoor ook omhoog is gegaan. Ik vond het altijd wel grappig om de oefeningen te doen en het lijkt allemaal heel makkelijk. Maar sommige oefeningen zijn soms nog best vermoeiend. Maar sommige zijn juist daardoor ook juist leuk. Ik vond over de balk lopen met zo’n bril het leukste! En thuis vond ik de oefening met het balletje tegen de muur aan kaatsen het leukst. Het leek best makkelijk, maar het was echt wel lastig. Ik vond Mark heel aardig en hij wilde me ook echt helpen. Hij vertelde verhalen over allerlei andere kinderen die het ook hadden en dat vond ik fijn om te horen. Sommige kinderen hadden het nog veel erger dan ik en die was het ook gelukt. Daardoor wist ik dat het dan mij ook wel moest lukken.

Mark, bedankt voor het helpen om mijn leesniveau omhoog te krijgen!


Sam – 8 jaar: “Met oefenen lukt het steeds beter”

De oefeningen van Mark waren meestal leuk om te doen. Ik zou het vooral volhouden, want met oefenen lukt het steeds beter. Mijn vader had een evenwichtsbalk voor mij gemaakt waar mijn vader, moeder en ik tekeningen op hadden gemaakt.
Dankjewel Mark voor je hulp.


Cooper – 8 jaar: “Het lezen en concentreren gaat beter”

In April 2019 zijn wij met onze zoon gestart bij Mark. Omdat wij zagen dat hij moeilijk mee kon op school. Hij had moeite met concentreren en met lezen. Dus hebben we hem laten testen op dyslexie. Deze test wees uit dat hij inderdaad dyslexie had. Dankzij het traject bij Mark kan hij nu gaan automatiseren waardoor hij minder hinder ondervindt van zijn dyslexie. Door het onderzoek van Mark werd voor ons veel duidelijk. Waarom hij nooit een bal kon vangen. Waarom hij heel vaak tijdens het werken op school (concentreren) even naar buiten zat te staren. Waarom het lezen zo moeizaam ging e.d. De oefeningen waren niet moeilijk maar het dagelijks uitvoeren hiervan was soms wel een strijd. Toch is dit erg goed gegaan gelukkig. Hierdoor is het traject in 8 maanden afgerond terwijl in eerste instantie 12 maanden was gezegd. Mark legt de oefeningen goed uit en neemt de tijd voor je.
Hij heeft zijn diploma in the pocket! Wij vinden onze ervaring met AB reflex erg prettig!

De verbeteringen die onze zoon zelf benoemd zijn:
Dat hij zich beter kan concentreren.
Dat hij sneller kan werken in de klas.
Hij is minder moe.
Het lezen gaat beter.
Hij kan nu ballen vangen, want hij ziet ze aankomen.

Mark, super bedankt voor je hulp!


 Anna – 11 jaar: “Op school gaat het steeds beter met mij”

Mark heeft mij goed geholpen. Ik vond het oefenen niet altijd even leuk. Maar dat hebben we steeds ’s avonds na het eten gedaan. En eigenlijk duurde het ook niet erg lang. Op school gaat het steeds beter met mij. Ook al had ik er niet altijd veel zin in, ik ben wel erg vooruit gegaan met spelling. Ik ben nu klaar en kijk terug op een tijd waarin ik veel heb geleerd.


Corné – 14 jaar: “Mark heeft me erg geholpen met begrijpend lezen”

Mark heeft me erg geholpen met begrijpend lezen. En met hardop lezen. Hier had ik ook moeite mee. De oefeningen zijn niet leuk, maar het resultaat is het zeker waard. Wat wel fijn is dat de oefeningen niet zo lang duurden. Ik ben blij dat ik het gedaan heb.


Madelon – 47 jaar: “We zijn erg tevreden met de eindresultaten”

Na het lezen van een artikel van AB Reflex heb ik een afspraak gemaakt, omdat ik een aantal zaken herkende. Na de intake werd het voor mij pas duidelijk wat een training zou kunnen opleveren. Maar niet alleen voor mij, maar ook voor mijn zoon in de brugklas. Hij is kort daarna ook begonnen. We hebben samen geoefend. Later heb ik onze dochter (die eigenlijk geen echte leesproblemen had) ook laten testen. Bij haar zaten ook nog zaken die verbeterd zouden kunnen worden. En die ik met uitleg zeker herkende, maar waarvan ik nooit had gedacht dat we dat met deze oefeningen zouden kunnen oplossen. Haar schoolresultaten zijn enorm verbeterd! We zijn erg tevreden met de eindresultaten. En met het feit dat de kinderen nu zelfs ook een boek lezen en niet alleen digitaal.


Juul – 15 jaar: “Nu ben ik over na 4 havo met veel betere punten dan aan het begin van 3 havo!”

Dit jaar ben ik bij AB reflex geweest en het heeft me heel veel geholpen. Op het begin leek het raar oefeningen doen door een balletje aan te kijken, hoe gaat dat ooit helpen met 3 havo maar het heeft geholpen. Nu ben ik over na 4 havo met veel betere punten dan aan het begin van 3 havo!


Willem – 12 jaar: “Ik heb er veel aan gehad”

In groep 5 is ontdekt dat ik dyslexie heb. Via een bekende ben ik bij Mark terecht gekomen. De eerste keer dat ik naar Mark ging zei ik “Mijn ogen doen het goed, ik hoef daar niet heen”. Maar wat blijkt, ik had een te klein gezichtsveld, waardoor ik eerst een maand in een lamp moest kijken. Na de lamp begon ik eindelijk met het normale trainen. Dat was veel leuker dan die lamp. Ik moest bijv. kijken naar een draaiende vliegende marsdenbal of kijken naar verschillende kralen op een gekleurd kralenkoord. Wat ik eraan heb is dat ik mij nu beter kan concentreren en dat het lezen van teksten makkelijker gaat.

Mark, bedankt dat je me hebt geholpen en voor de leuke training.


Lilianne – 10 jaar: “Het heeft heel veel geholpen”


Danique – 14 jaar: “Ik kan nu beter lezen. Mijn doel is gehaald: ik zit nu op de Mavo”
Hans – 50 jaar: “Ik lees nu boeken, ook ‘s avonds. Dat kon ik vroeger niet”


Megan van Kuijen – 10 jaar: “Alles kost nu minder energie”

Hallo allemaal,
Ik ben Megan van Kuijen en ik ben 10 jaar oud. Ik heb 1 1/2 jaar oogtraining gevolgd, omdat ik een visuele/ motorische beperking had. Eerste gedeelte heb ik bij Theo Peeters gevolgd in Vinkel en het vervolgtraject heb ik bij Mark van de Ven afgerond in Nistelrode. Op 9-12-2018 heb ik mijn diploma gehaald. Ik ben super blij en trots op mezelf. Alles kost nu minder energie waardoor ik nu minder snel vermoeid ben als ik lees of mezelf moet concentreren. Ik vind Mark een aardig en rustig persoon, en hij kan alles in makkelijke zinnen uitleggen. De testen waren soms vermoeiend en lastig. Maar doordat ik de oogtraining heb gedaan kan ik me nu beter concentreren, lezen, en schijven.

Bedankt voor de ondersteuning en de samenwerking.

Veel liefs en groetjes Megan van Kuijen.


Siss – jaar : “Lezen gaat nu goed”

Ik vind het erg fijn om mijn diploma te hebben. De oefeningen waren leuk, maar soms ook wel moeilijk. Lezen gaat nu goed.

Ouders: Wij als ouders merken ook het verschil met voorheen; Siss leest nu veel vloeiender en je ziet dat dit ook met meer gemak gaat. De fijne begeleiding (Siss vond het altijd leuk om de training in Nistelrode te doen) en relatief lage oefendruk van 4 tot 15 minuten per dag zorgen er ook voor dat het niet tegen gaat staan. Daar komt nog bij dat Siss binnen pakweg een jaar haar diploma haalde wat gewoon lekker kort is.

Groet en bedankt,


Pien – 8 jaar: “Ik vind het weer leuk om naar school te gaan”

Bedankt! Ik heb dingen geleerd met mijn ogen, zodat ik het op het bord beter kan zien. Ik vind het weer leuk om naar school te gaan omdat je mij zoveel hebt geleerd.

Groetjes, Pien


Bjorn – 12 jaar: “Nu kan ik beter leren”

Annemiek en Mark bedankt voor jullie goede hulp. Nu kan ik beter leren op school en naar het voorgezet onderwijs.


Nomi Donkers – 11 jaar: “Eind cito toets gehad en ik had een hele hoge score”

Ik ben vandaag heel blij…. Ik heb namelijk een eind cito toets gehad en ik had een hele hoge score….ook mijn lees toets heb ik ruim gehaald, tegenover voorgaande jaren is dat een enorme groei!! Daarnaast voel ik me zelfverzekerder sinds ik klaar ben met mijn AB Reflex traject! In rekenen was ik wel al goed, maar heb nu zelfs het boek voor zeer intelligente kinderen waar ik in mag werken ….., omdat ik het zo goed doe op school, krijg ik een extra uitdaging en dat is Spaans leren.
Enorm bedankt voor je hulp, ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik het behoorlijk intensief vond en ook wel eens mopperde dat ik WEER AB reflex moest oefenen, maar nu het zo goed gaat met mij op school, en dat het zelfs de juffen opvalt, ben ik erg blij dat ik altijd netjes geoefend heb!

Heel veel groetjes Nomi Donkers !


Berend – 17 jaar: “Het doel bereikt: makkelijker lezen/leren

Ouders: Hierbij een positieve reactie op de visuele training van Mark.
Onze zoon heeft ruim een jaar de training gevolgd bij Mark.
Waarbij het kralenkoord bij elke oefening terug kwam. Voor ons staan nu na afloop die 5 gekleurde kralen voor:
VERTROUWEN IN DE BEHANDELING VAN MARK
RESULTAAT ELKE CONTROLE
5 DAGEN IN DE WEEK THUIS: IK GA EVEN MARK OEFENEN!
GEVARIEERDE OEFENINGEN MET UITDAGINGEN
HET DOEL BEREIKT: MAKKELIJKER LEZEN/ LEREN

Kortom een training die voor iedereen makkelijk vol te houden is, omdat je elke keer een vooruitgang ziet.


Karlijn – 8 jaar: “Ook haar leerlijn in andere vakken blijft omhoog gaan”

Ouders: Onze dochter (8 jaar) had in groep 3 moeite om de “d” en de “b” uit elkaar te houden, en in groep 4 viel op dat ze ook getallen omdraaide (bijv. 45 werd 54). Het automatiseren van bijv. de tafels kostte haar veel tijd. Thuis zagen we dat het fietsen op haar nieuwe, grotere fiets moeilijk was: omdat ze niet met haar voeten plat op de grond kon, was het opstappen (en beginnen fietsen) moeilijk en moest ze remmen en afstappen tegelijk. Dit lukte niet, waar ze erg verdrietig over was. De nieuwe fiets moest nog even aan de kant totdat ze wel met beide voeten op de grond kon om af te stappen.
Op advies van school hebben we haar ogen laten testen, maar hier kwam niets uit. Ze zou enkel een bril “kunnen proberen”. Omdat een bril niet nodig was, hebben we dit ook niet geprobeerd, maar zijn we via via terecht gekomen bij AB Reflex. Na de intake bleek o.a. dat onze dochter een zeer beperkt zichtveld had (bijna tunnelvisie) en een instabiele focus. Ook haar oog-handcoördinatie was onvoldoende. Daarmee werd voor ons duidelijk waarom ze tijdens bijv. tikkertje of andere ren-speeltjes “schrok” als er iemand dicht bij haar in de buurt kwam. De dagelijkse oefeningen waren intensief voor onze dochter, maar ze deed ze trouw. Na 10 maanden heeft ze de training met succes afgerond. Hoewel de leerkracht twijfelde aan de effectiviteit van de training, is het effect voor ons zeer duidelijk! Al na enkele maanden trainen had onze dochter het vertrouwen om weer te proberen fietsen op haar nieuwe fiets. Ze stapte op, fietste ermee weg en kon ook remmen en afstappen tegelijk! We zagen dat ze letters niet meer omdraaide. Van haar nieuwe juf (ze zit inmiddels in groep 5) kregen we tijdens het eerste gesprek te horen dat onze dochter zo goed is in trefbal en dat ze zo goed de ballen kan vangen. Onze dochter heeft inmiddels ook haar tafeldiploma gehaald (als 1 van de eersten van haar vriendinnengroepje) en haar zelfvertrouwen is gegroeid. Ook haar leerlijn in andere vakken blijft omhoog gaan, waarvan wij zeker weten dat dit komt door de training bij AB Reflex.
We zijn ontzettend blij dat we de weg naar AB Reflex gevonden hebben! Mark is zeer prettig in de omgang, kan goed aansluiten bij kinderen en heeft onze dochter weer een stukje vertrouwen in zichzelf gegeven.


Mara – 11 jaar: “Het heeft best heel goed geholpen”

Hoi Mark, ik heb hier het stukje over hoe ik het vond. Soms leuk. Soms saai. Maar ik dacht ik doe het gewoon want ik werd eerst wagenziek, maar nu niet meer. Ik ben al een half jaar klaar. Nu ben ik vier vakanties niet meer wagenziek geweest en normaal ben ik ze alle vier ziek. Dat komt omdat ik nu een groter gezichtsveld heb. Nu denk ik wel dat ik toch heel blij ben dat ik het gedaan heb. Maar soms had ik er geen zin in om de oefeningen te doen die het gezichtsveld groter maakte. En als ik terug naar Mark ging dan kreeg ik soms wat minder opdrachten en dacht ik YES!. Want in het begin was het best veel. Maar goed, het is gelukt en het heeft best heel goed geholpen.

Groetjes Mara.


Rick – 10 jaar: “Nu vind ik lezen leuk”

Ik kan nu veel gemakkelijker lezen dan voor de oogtraining. Ik merk ook dat ik veel sneller kan lezen en ik vind het leuker. Eerst dansten de letters een beetje (soms gingen ze een beetje uit elkaar en dan weer in elkaar), maar dat is nu niet meer. Ook in het algemeen kan ik alles sneller: ik kan nu sneller schrijven (dictee en met rekenen). Ik zie dingen sneller aankomen en weet beter waar bijvoorbeeld een bal naar toe beweegt. En daardoor kan ik de bal beter vangen. De oefeningen waren eigenlijk saai en kosten me best wat tijd. Maar het resultaat vind ik heel goed. Heel erg bedankt dat je me deze oefeningen hebt gegeven. Veel succes met andere kinderen helpen.

Groetjes Rick


Benthe – 13 jaar: “Ik heb er elke dag plezier van”

Alweer een aantal maanden geleden heb ik mijn Kijkdiploma behaald.
Super trots en blij ben ik met mijn behaalde diploma maar nog blijer ben ik met het resultaat waar ik elke dag plezier van heb. Ik ben dyslectisch en via via ben ik bij AB Reflex (Mark) terecht gekomen. Al snel kon ik terecht voor een eerste screening/onderzoek en direct gaf Mark aan dat hij mij zou kunnen helpen met mijn problemen. Het klonk allemaal best vreemd maar ik vertrouwde hem volledig dus ben ik met hulp van mijn ouders aan de slag gegaan met de verschillende oogoefeningen. In het begin vond ik het best moeilijk maar ik bleef (wel met hulp van mijn ouders) doorzetten en wat bleek…bij ons volgende contact waren mijn resultaten al enorm verbeterd. Dat gaf mij de moed om door te gaan! Mark was erg lief en moedigde je elke keer opnieuw aan om door te gaan; ook liet hij steeds je vorderingen zien zodat je weet waar je het voor doet..
Inmiddels ben ik klaar en heb ik er elke dag plezier van; ik merk dit doordat het lezen beter gaat en ik mijn huiswerk makkelijker leer.
Ik wil Mark dan ook enorm bedanken voor zijn inzet en hulp.


Yentl de Haan – 7 jaar: “Ik ben heel erg ver gekomen dankzij de Visuele Training”

Ik ben bij Mark van AB Reflex gekomen omdat ik moeite heb met lezen. Samen met mijn logopediste en mijn mama en papa heb ik besloten om het traject van Visuele Training te gaan volgen. Met heel veel moeite en goede moed ben ik heel erg blij dat ik het toch gedaan heb. Ik ben begonnen met de Trainingslamp. Die vond ik het ergste. Wat mijn mama ook zei of deed ik kon niet er achter stil zitten. Ik heb het maar kort vol gehouden, zo’n 3 weken ongeveer maar het heeft wel geholpen. Het gezichtsveld was wel al een stukje gegroeid. Sommige oefeningen vond ik erg leuk maar sommige ook niet, maar ik deed ze wel samen met mijn mama, dan maakte we er een spelletje van en soms kreeg ik er een beloning voor als ik mijn oefeningen goed deed. Ik vond de oefening met het ooglapje en de flipper het lastigst. Lezen met één oog was vervelend en moeilijk maar het duurde niet lang voordat die oefening wegviel. Pff opluchting en als ik dan weer op bezoek kwam bij Mark dan was ik toch weer een stukje gegroeid op visueel gebied. Best veel steeds in de tijd die tussen de afspraken zaten. Bij elk bezoek aan Mark bleek ik weer verbeterd te zijn en zo groeide en groeide ik door en op het laats was ik al heel ver gegroeid waardoor ik niet meer terug hoefde te komen. Ik had ook leuke oefeningen zoals op de evenwichtsbalk met een prismabril op. Die vond ik heel grappig en ook balletje tegen de muur gooien en dan steeds van hand wisselen, maar die was wel lastig.
Nu ben ik helemaal klaar bij AB reflex en ik volg de adviezen op zoals blijven werken met het leer programma Bouw en blijven lezen want dan komt het vanzelf zover dat ik foutloos kan lezen. Ik ben heel erg ver gekomen dankzij de Visuele Training en nu moet ik het zelf gaan doen en dat moet me zeker lukken. Ik zal zeker mensen adviseren die moeite hebben met lezen om naar AB Reflex te gaan want ik dacht dat ik er nog heel lang naar toe moest maar nee binnen een jaar was ik klaar en een mooi Kijkdiploma rijker.

Dus Mark, heel erg bedankt voor de leuk tijd die ik gehad heb bij jou.

Groetjes van Yentl de Haan


Fem – 12 jaar: “En met mijn punten ben ik al helemaal opgeschoten”

Ik ging naar AB Reflex en werd begeleid door Mark. Ik wist niet precies wat het was, maar toen ik daar kwam was het best wel leuk. Ik kreeg allemaal opdrachtjes om mijn 2 hersenhelften samen te laten werken omdat ik moeite had met leren en om te concentreren. Ik kreeg iedere maand een paar nieuwe opdrachtjes mee naar huis. Het duurde wel een paar maanden voordat ik klaar was maar dat is bij iedereen verschillend. Toen ik klaar was, was ik heel erg opgeschoten met leren en concentreren. Iedere keer als er iets gebeurde in de klas of zo kon ik gewoon doorwerken. En met mijn punten ben ik al helemaal opgeschoten. Ik heb bijna alles ‘goed’ en vorig jaar toen ik dit nog niet deed was het veel moeilijker. Ik ben wel heel trots op me zelf dat het nu veel beter gaat. Het samenwerken met Mark vond ik ook heel fijn. Hij deed alle oefeningen voor zodat ik het snapte. Als je voor het eerst begint met oefenen, krijg je best wat oefeningen mee naar huis. Maar elke maand wordt het steeds minder. Ook komt er steeds een nieuwe opdracht in. Ik deed de oefeningen elke dag 15 tot 20 min. Uiteindelijk werd het wel wat saaier maar daarom maakte ik het me zelf moeilijker want dan is er weer een uitdaging te gaan, en dan is het ook weer leuker. Ik raad het je echt aan om hier mee te starten als je moeite hebt met leren of concentreren of iets heel anders, dan kan je daar terecht.


Teun – 11 jaar: “Daardoor kan ik nu sneller lezen en ook beter rekenen”

Ik wist niet wat ik er van moest verwachten, ik had al ander half jaar dyslexie les gehad en logopedie. Was wel wat vooruit gegaan maar we dachten dat het nog beter kon. Toen hoorde mama van AB Reflex en zijn we daar naar toegegaan. Eerst kreeg ik een onderzoek. Dat vond ik erg spannend. En toen zijn we oefeningen gaan doen wat best veel was. Iedere dag minstens een kwartier. De oefeningen met de marsdenbal vond ik het leukst want dan kon je op de grond liggen, het flipperen was minder leuk. Door al deze oefeningen is mijn gezichtsveld een stuk groter geworden, daardoor kan ik nu sneller lezen en ook beter rekenen. Ik vond het niet altijd leuk om de oefeningen te doen maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik vond het altijd erg fijn om naar jou te komen zodat we naar de nieuwe resultaten konden kijken.

Heel erg bedankt voor alles.
Groetjes, Teun


Joop – 16 jaar: ”Na de oog training geen hoofdpijn meer gehad”

Moeder: Joop is geslaagd voor zijn VMBO basis. Met een gigantisch resultaat: cum laude!! Nederlands 7.2. Engels 9.3. Wiskunde 8.8. Natuur en scheikunde 9.4 en voertuigentechniek 8.5. Na de oogtraining heeft Joop geen hoofdpijn meer gehad op school. Joop heeft de laatste 2 jaar in een positief stijgende lijn gezeten, zowel op school, op zijn sport rugby als op stage. Joop heeft dit zelf gedaan maar de training bij jou, Mark, heeft er zeker bij geholpen.

Super bedankt.


Nena – 9 jaar: “Binnen een half jaar m.b.t. lezen een mega sprong gemaakt”

Met een dubbel gevoel gaan we iets afsluiten: de Visuele Training! Het was voor ons vorig jaar een jaar vol verdriet, boosheid en spanning. Een speld in een hooiberg, we wilden Nena helpen, maar hoe? ..
Via, via kwamen we bij AB Reflex terecht. Spannend. Wat staat ons te wachten: een intensieve training (5x in de week) en zou ze er baat bij hebben? Binnen een half jaar m.b.t. lezen een mega sprong gemaakt. Ze leest nu gemiddeld (op niveau). Eerst schonk de school geen aandacht voor deze training en nu zij ze om. Dank je wel! Je hebt onze dochter geholpen, ze heeft er hard voor gewerkt. En dat is ze een knokkertje. We gaan nu over naar RT, een leuke uitdaging. Wat zal de toekomst brengen. We wachten af en zien wel.

Heel veel succes met AB Reflex.
Van Nena en haar ouders.


Lonneke – 11 jaar: “Ik heb een super grote achterstand op school ingehaald”

Ik ben begonnen met 4 weken in een speciale lamp (met kleurfilters) kijken. Hierdoor is mijn gezichtsveld groot geworden want dat was heel erg klein. Daarna merkte ik meteen dat ik minder bang was in het verkeer. Want ik zie nu alles op tijd. Daarna ben ik begonnen met de oefeningen. Dat vond ik wel leuk. Ik en mijn omgeving merkte dat alles veel makkelijker ging op school. Lezen, begrijpend lezen, rekenen, en alle andere vakken. Daardoor werd het ook leuker. Ook kreeg ik steeds meer zelfvertrouwen en kan beter voor mezelf opkomen. De oefeningen hebben maar een half jaar geduurd. Ik heb een super grote achterstand op school ingehaald en ik zit lekker in mijn vel.

Mark super bedankt! Fijn dat jij mij hierbij geholpen hebt.


Milan – 9 jaar: “Lezen en rekenen vind ik nu leuk”

Het waren leuke opdrachten om te doen. Het brilletje vond ik het leukst. Soms moest mama wel aandringen om het te doen maar nu ik klaar ben ben ik er heel erg blij mee!!! Het gaat goed op school en lezen en rekenen vind ik nu leuk!!

Ouders: wat Milan al zegt, de opdrachten waren goed te doen. Doordat we probeerden dit zeker 5x per week te doen was het soms aansporen…. Maar nu het klaar is is het meer dan waard, het gaat super goed op school rekenen en lezen vind ie echt leuk om te doen! Hij kan zich beter concentreren. Wij als ouders zijn zeer tevreden met het resultaat!!


Sam – 12 jaar: “Mijn punten zijn omhoog gegaan”

De trainingen en de oefeningen heb ik elke dag gedaan. Sommige waren moeilijk. Maar toch zijn ze me gelukt. Door de oefeningen ben ik vooruit gegaan op school. Mijn punten zijn omhoog gegaan. Ik heb er baat bij gehad.


Silke Verhoeven – 15 jaar: “Ik snap alles beter en sneller en ook in het sporten gaat het veel soepeler”

Ik kwam voor een intake bij Mark en daarna zou worden bekeken of ik in aanmerking zou komen voor de training. Na een intake van bijna 1,5 uur, vertelde Mark mij dat ik in aanmerking kwam. Een paar weken erna kwam ik terug bij Mark en toen legde hij mij de oefeningen uit die ik thuis moest gaan doen. Ongeveer 15 minuten per dag 5 dagen per week. De oefeningen vond ik erg leuk, maar na een paar weken werden ze saai. Volgens Mark was dat een goed teken, dat betekende dat de oefeningen effect hadden. Na 6 weken kwam ik terug en kreeg ik nieuwe oefeningen die moeilijker waren. Na een paar weken werden ook deze oefeningen makkelijker. Ik vond het lezen makkelijker gaan, het leren ging makkelijker en ook in hockeyen had ik meer speloverzicht. Na 9 maanden oefenen was ik al klaar! 5 Dagen in de week 15 minuten, later 10 minuten per dag oefenen hebben effect gehad. Nu na bijna 9 maanden heb ik er zoveel voordeel bij gehad en nog steeds. Mijn niveau was Basis/Kader en ik ben nu naar Kader doorgestroomd en heb hele goede punten, geen onvoldoendes. Ik snap alles beter en sneller en ook in het sporten gaat het veel soepeler. Op allerlei gebieden ervaar ik van de training heel veel voordeel. Ook mensen in mijn omgeving merken het verschil en daardoor heeft er weer iemand anders contact opgenomen. Diegene is nu ook weer bij Mark en merkt al veel vooruitgang.

Mark, heel erg bedankt!


Twee broers met dyslexie, de ene 11 en de ander 7: “De juf ziet een enorme vooruitgang in het lezen”

We zijn getipt door de juf om eens te kijken bij AB Reflex. Mark zou ons kunnen helpen met de dyslexie. Nou, niet geschoten, altijd mis. De eerste kennismaking verliep erg prettig. De broers konden samen komen, werden om beurten getest en kregen opdrachten mee naar huis om 5 keer per week in totaal 15 minuten te oefenen. De oefeningen zijn erg simpel, maar ze wérken. Na ongeveer 6 weken terug komen om te testen en oefeningen aan te passen. In totaal is de oudste 4 keer geweest en heeft erg goed resultaat behaald. Die is nu klaar en heeft nu veel profijt hiervan op de middelbare school.
De jongste is inmiddels  ook klaar. De resultaten horen we al wel… de juf ziet een enorme vooruitgang in het lezen, je ziet een beter concentratievermogen en zijn motoriek is enorm verbeterd.

Wij kijken op een hele positieve periode terug, Mark… bedankt!


Jaffreij van Rosmalen – 17 jaar: “…en ik slaagde met een 6 voor Engels”

Hey ik ben Jaffreij van Rosmalen.
Na dyslexieonderzoek in Eindhoven werd er mij verteld dat ik een prismabril zou moeten dragen voor 2 jaar. Ik was toen bijna 16 jaar. Mijn reactie was dan ook: “dat ga ik echt niet doen”. Na een half jaar hoorde mijn moeder via via van AB reflex in Nistelrode. Mijn eerste reactie was: “die test wil ik graag doen” en als Mark mij kan helpen zonder het dragen van een (prisma)bril dan ga ik ervoor. En yes ik kwam in aanmerking. Wel even wennen dagelijks oefeningen doen maar het resultaat werd snel zichtbaar. De vakken Wiskunde en Engels zijn voor mij moeilijke vakken en voor Engels haalde ik alleen onvoldoendes. Het eindresultaat van deze training was net voor mijn eindexamen, en ik slaagde met een 6 voor Engels. Wauw wat was ik daar blij mee! Daarbij is Mark ook nog een fijne trainer waar ik het goed mee kan vinden. En het grote voordeel wat ik nu bereikt heb gaat niet meer weg. Met een prismabril zwakt het resultaat toch weer af (wat overigens mij niet verteld was in Eindhoven). Al met al Mark ik ben blij dat ik deze stap gezet heb en daarbij kan ik nu als jongen zijnde ook nog zeggen dat ik meerdere dingen tegelijk kan. Ha, ha.

Groeten, Jaffreij van Rosmalen uit Heesch.


Resa van Kapel – 8 jaar: “Vanaf toen kon ik ineens veel beter lezen”

Ik ben heel blij dat ik bij Mark mijn ogen getraind heb. Vanaf toen kon ik ineens veel beter lezen. De oefeningen waren leuk. Ik moest buisjelezen, de letterbal volgen met mijn ogen, met de flippers lezen en nog veel meer. De leukste oefening was kijken met de 3D-bril.

Groetjes, Resa


Sanne Bevers – 11 jaar: “Ik haalde betere punten op school en ben trots dat ik het gedaan heb”

Ik heb ongeveer anderhalf jaar lang oefeningen moeten doen voordat ik naar school moest.
Je leert je ogen beter te gebruiken. Bij ons ( Donna en ik) hielpen de oefeningen goed. Ik haalde betere punten op school, en tot slot ben ik trots dat ik het gedaan heb.

Groetjes Sanne


Sem Kuik – 11 jaar: “Ik word minder snel moe en het lezen gaat ook gewoon beter”

7 Maanden geleden ben ik gestart bij AB reflex. De oefeningen die ik van Mark kreeg waren o.a. marsdenbal, flipper lezen, buisje lezen, open/dicht, saccade kaarten, woord kruipen enz. Ik merk veel verschil van voor de oefeningen en nu. Het helpt me nu bij het lezen. Ik word minder snel moe en het lezen gaat ook gewoon beter. Dat is heel fijn.

Groetjes, Sem


Niels – 11 jaar: “Opdrachten meer op tijd af en hogere punten”

Wij zijn via via bij Mark terecht gekomen. Onze Niels had moeite met automatiseren, als hij iets geleerd had bleef dat niet zitten bij hem. Het kostte hem allemaal heel veel moeite en tijd waardoor hij vaak opdrachten op school niet op tijd af had en dus lage punten haalde. Waar wij als ouders moeite mee hadden was dat onze Niels veel oefende en doorzette en dat dat niet resulteerde in vooruitgang voor hem zelf. Tijdens het intake gesprek werd duidelijk wat Marc voor onze Niels kon betekenen. We zijn met de oefeningen gestart met de voorspelling dat we er 16 tot 18 maanden mee bezig zouden zijn. Maar omdat Niels zo strikt en goed zijn oefeningen heeft gedaan had hij al na 10 maanden zijn gewenste eindresultaat gehaald. Het gaat zeker niet vanzelf, hij zal er altijd voor moeten blijven werken. Wat hij nu merkt op school is dat hij de opdrachten die hij moet maken meer op tijd af heeft. De onvoldoendes die hij voorheen had zijn soms al omgezet in 7, 8 en soms zelfs 9. Waar Mark ook aan heeft gewerkt is zijn zelfvertrouwen, dat is nu veel groter.

Mark heel erg bedankt voor wat je voor ons hebt betekend.


Martijn – 12 jaar: “Het heeft echt geholpen”

Sinds ik bij Mark in training ben geweest gaat het zo goed! Ik lees en werk nu veel sneller doordat ik me nu beter kan concentreren. Het is echt waar, het heeft echt geholpen. Dit is een aanrader voor iedereen die dyslexie heeft of moeite met lezen of concentratieproblemen.

Veel succes Mark!


Fenna – 10 jaar: “Ze geeft aan dat ze dingen beter begrijpt”

Fenna had het moeilijk, maar we konden niet precies zeggen waar het nu door kwam. Via via zijn we toen bij AB Reflex terecht gekomen, en in het eerste gesprek was ons al duidelijk dat Mark goed zag wat er aan de hand was. Dit was erg fijn, voor Fenna viel er een last van haar schouders. Op de terugweg in de auto na het eerste gesprek zei ze: “Dus het ligt niet aan mij, het ligt aan mijn ogen..”. Ze voelde zich ook meteen op haar gemak bij Mark.
Na het gebruik van de lamp in de eerste maand merkten we al verschil. Ze kon ineens veters strikken en voelde zich beter. En hoewel het soms best lastig was om de oefeningen vol te houden, deed ze dit wel en ging het steeds beter. Het was ook erg fijn dat je haar keer op keer vertelde dat ze in zichzelf moet geloven, dat ze veel meer kan dan ze denkt. Dit is voor haar erg belangrijk geweest.
Nu de oefeningen gestopt zijn, merken we dat ze goed in haar vel zit en met meer plezier naar school gaat. Ze geeft aan dat ze dingen beter begrijpt en heeft er vertrouwen in dat het goed komt dit jaar. En dit vertrouwen hebben wij ook.

Dank je wel voor alles!


Anoniem – 11 jaar: “Onze dochter zag je gewoon groeien, in haar communicatie en haar doen”

In het begin had ik niet zo veel zin om hier aan mee te doen, omdat ik net klaar was bij het RID in den Bosch. Wij hebben een intake gesprek gehad en Mark kon al meteen na het onderzoek vertellen hoe ik ben! Zonder dat mama iets had gezegd. De oefeningen vond ik niet leuk, en moesten ook elke dag worden gedaan, maar het heeft wel heel goed geholpen. Als je er langer mee bezig bent wordt het aantal oefeningen minder. Ik vond het bij Mark altijd heel erg leuk en gezellig, hij gaf goede instructies en vindt het dan ook jammer dat ik klaar ben.
Ouders: Voordat we bij Mark begonnen hadden we net het RID afgesloten met heel veel huiswerk. Mijn dochter heeft dyslexie. Ik had zelf via een advertentie zijn site opgezocht. En dacht, baat het niet schaadt het niet. Ik hoorde uiteindelijk dat meer mensen hem kende of er waren geweest. Tijdens het intake gesprek kreeg mijn dochter verschillende testen, ik mocht niks vertellen ze gingen meteen aan de slag, uit deze testen kon Mark opmaken hoe ze in elkaar zit, de meeste punten klopte precies. Dat was een heel bijzonder moment, dat je via de ogen je hele persoonlijkheid kunt “lezen”. Voor onze dochter was het soms een strijd om toch weer huiswerk te hebben, buiten de opdrachten die ze vanuit school kreeg. We hebben zo hard gewerkt dat de voorspelde 18 maanden zijn terug gebracht naar 10 maanden training. Onze dochter zag je gewoon groeien, in haar communicatie en haar doen, haar blikveld was eerst heel klein maar dat is nu zo groot dat ze alles veel beter kan inschatten en interpreteren.

Mark heel erg bedankt voor alle inzet.


Tibo – 11 jaar: “Het lezen kost me steeds minder moeite”

Ik vond het een hele leuke tijd met Mark van de oogtraining.
Ik merkte dat ik met lezen vooruitging. De woordenlijst van school lees ik nu veel sneller. Het lezen kost me steeds minder moeite. Natuurlijk zaten er ook vervelende momenten bij maar je moet er wat voor over hebben. En met alles wat ik gedaan heb ben ik daar nu heel blij mee.
Tibo’s moeder: Op school geeft de leerkracht aan dat Tibo erg vooruit is gegaan. Thuis merken wij ook veranderingen in zijn lichaamsbeheersing en contacten. Of dit allemaal door de oogtraining komt weten we niet, maar we geven het op een combinatie daarvan met zijn leeftijdsontwikkeling.


Jan – 15 jaar: “Teksten lezen en begrijpen gaat veel sneller”

Ik had altijd al heel veel moeite met lezen en daardoor ook met het begrijpen van teksten.
Hierdoor kostte het mij steeds meer moeite om binnen de tijd met name de toetsen af te krijgen.
Mijn vader las in de Streekwijzer een stukje over de training van AB Reflex, daar zijn wij toen naar toe gegaan. Mark deed allerlei testen, namelijk diepte zicht, kijken hoe groot mijn gezichtsveld is, of mijn ogen goed samenwerken en nog meer. Mark zei dat hij mijn kon helpen zodat ik makkelijker teksten kon lezen en gaan begrijpen. Ik kreeg oefeningen mee naar huis zodat ik thuis mijn ogen kon trainen, waardoor mijn ogen beter samen gingen werken en het voor mij steeds makkelijker was om te lezen. Ik kreeg leesoefeningen mee, een bal die je moest ophangen en met je ogen volgen, letters volgen en klappen, een evenwichtsbalk en 3D oefeningen.
Ik ben heel tevreden met het resultaat wat ik heb gehaald. Ik heb het maximale er uit gehaald en ik ben in alles vooruit gegaan. Ook op school gaat het nu veel gemakkelijker, teksten lezen en begrijpen gaat veel sneller waardoor ik ook rustiger een proefwerk kan maken. Dit is ook terug te zien in mijn punten die allemaal flink omhoog gaan.
Het is fijn dat ik geholpen ben en ook heel fijn dat het nu allemaal een stuk gemakkelijker gaat op school.

Groeten Jan.


Dustin – 12 jaar: “De juf klaagt nooit meer dat ik niet doorwerk en me niet kan concentreren”

De oefeningen vond ik heel veel. Maar ik zie de letters nu niet meer dansen als ik lees. De juf klaagt nooit meer dat ik niet doorwerk en me niet kan concentreren. Ik kan sneller dingen onthouden als ik moet leren. De meeste werkjes vind ik erg makkelijk nu.
Dustin’s moeder: Resultaten kunnen soms nog beter maar dat komt door het snelle afraffelen en niet meer door het niet goed kunnen zien.

Bedankt.


Jitte – 10 jaar: “Ik heb weer een 9 gehaald voor begrijpend lezen”

Ik heb weer een 9 gehaald voor begrijpend lezen van de bloktoetsen. Ik vond in het begin de oefeningen leuk maar op het einde niet meer zo. Ik was wel trots dat ik chocoladesaus kon woord-kruipen. Dat was leuk om te doen. Toen hoorde ik ineens dat ik mocht stoppen omdat ik heel goed vooruit ben gegaan en dat was SUPER. Ik merk op school wel dat ik jouw hulp heb gehad.


Marleen – 10 jaar: “Ik zie vaker bij korfbal de bal aankomen”

Ik ben blij dat ik de oefeningen gedaan heb. Het was soms niet even leuk. Maar ik ben blij dat ik ze toch gedaan heb. Ik zie vaker bij korfbal de bal aankomen. Op school begrijp ik het ook sneller. Heeeeeel erg bedankt voor alles!!
Marleen’s ouders: Marleen zit beter in haar vel en we hopen dat het lezen in de toekomst ook gemakkelijker voor haar wordt.

Mark: Marleen kwam bij mij met een minimaal gezichtsveld (tunnelvisie). Met de training is het gezichtsveld inmiddels uitgegroeid tot een enorm groot veld. Verder is de fixatie disparatie geheel verdwenen en is haar motoriek van slecht naar optimaal gegaan. Met wat oefening zal dan ook het leesnivo gaan verbeteren.


Isa – 9 jaar: “Ik lees nu veel meer want eerst vond ik lezen niet leuk”

Nadat ik bij Abreflex was geweest, ging het lezen beter op school. En ik had veel minder hoofdpijn s’avonds. Ik vond het niet altijd leuk om te oefenen maar het heeft me wel geholpen. En ik lees nu veel meer want eerst vond ik lezen niet leuk.


Lucas – 8 jaar: “Het leukste vond ik de bezoekjes bij Mark”

Via school ben ik bij Mark terecht gekomen. Het lezen en spellen ging niet zo goed. Hij heeft mijn ogen getest en daar kwam uit dat m’n linkeroog niet goed meewerkt en dat ik een beperkt bezichtsveld had. Ik moest beginnen met een lamp met drie verschillende kleuren om het gezichtsveld groter te maken. Dit moest ik 4 weken iedere dag doen. Dit vond ik niet erg. Na deze weken was mijn gezichtsveld veel beter waardoor ik me veel fijner voelde. Hierna heb ik allerlei andere oefeningen moeten doen zoals: lezen door een buisje, krallenketting, lezen door een flipper en ook nog oefeningen met bewegen van armen en benen en dan ook nog praten erbij. Het leukste vond ik de bezoekjes bij Mark en de oefening met het schrijven op mijn rug.
Het lezen gaat nu al veel beter.


Tessa – 10 jaar: “Ik ben nu van (cito) leesniveau V naar niveau III gegaan”

Ik ben blij dat ik bij AB Reflex ben geweest, en dat zij mij goed hebben kunnen helpen. Ik had problemen met vooral lezen. Na enkel testjes bleek dat ik een instabiele focus had aan mijn rechteroog (kon zich niet lang focussen en dus snel afgeleid). Ook had ik een klein gezichtsveld. Van Mark kreeg ik oefeningen mee naar huis om 5 dagen per week thuis te oefenen. Soms was dit moeilijk vol te houden. Maar ik ben blij dat ik volgehouden heb. Ik ben nu van (cito) leesniveau V naar niveau III gegaan! Dus mijn schoolresultaten zijn goed vooruit gegaan.

Dankjewel Mark!


Rik van Loon – 10 jaar: “Ik lees nu heel graag en veel boeken, eerst niet”

Hoi Lezers,
Het lezen en spellen ging niet zo goed bij mij. Ik ben bij AB Reflex gekomen door mijn leesbegeleidster, die woont in Nistelrode. Ik vond het leuk om te doen. In het begin dacht Mark dat ik er een jaar over zou doen, maar uiteindelijk deed ik er een half jaar over. Ik lees nu heel graag en veel boeken, eerst niet.

Groetjes van Rik.

Ouders van Rik: Rik heeft er enorm veel baat bij gehad, Rik leest sinds dien graag boeken is assertiever geworden, leerprestaties zijn flink vooruit gegaan. Wat opvallend is dat Rik een stuk beter is gaan voetballen over ziet het spel ook goed, dit is een zeer fijne bijkomstigheid voor hem!


Guusje Verbruggen – 10 jaar: “Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen”

In maart 2014 ben ik begonnen bij AB Reflex. Ik had een jaar training gehad bij een andere instantie, maar na die training viel ik al gauw weer terug met m’n lezen en spelling. Na een advertentie gelezen te hebben in de krant, hebben we meteen contact gezocht met Mark van AB Reflex. We hebben kennis gemaakt en Mark had meteen allerlei testjes gedaan om te kijken hoe ik ervoor stond. M’n gezichtsveld was heel klein. Ik ben meteen aan de slag gegaan met visuele training. Ik heb 7 maanden lang iedere dag mijn oefeningen gedaan. Wel zwaar soms, maar merkte al snel dat ik er veel baat bij had. Dat merkte ze op school ook. Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen en m’n gezichtsveld is nu zoals het zijn moet. Ik heb er veel aan gehad en zou het iedereen aanraden die met leer- of leesproblemen kampen. Ik hoop dat mijn school “de Wizzert” Mark een keertje uitnodigt om uit te leggen wat hij doet, zodat het meer bekendheid krijgt en hij nog veel meer kinderen kan helpen.

Super bedankt Mark!

Groetjes Guusje.


Kira – 11 jaar: “Nu kan ik vlotter lezen”

Ik heb bij Mark mijn gezichtsveld groter leren maken en sneller leren lezen. Ik had een paar oefeningen mee naar huis gekregen en dan moest ik elke dag tien tot vijftien minuten trainen. Ik ben blij dat ik met de oefeningen begonnen ben want nu kan ik vlotter lezen. Ik heb er ongeveer 8 maanden over gedaan!


Linda Bosch – 12 jaar: “Mijn begrijpend lezen is niet super goed verbeterd, maar gaat geleidelijk steeds beter”

Vanaf groep 3 tot nu, zit nu in groep 8, heb ik protocol dyslexie. Dan krijg je op school meer en extra begeleiding met lezen. Sinds kort is bij mij dyslexie vast gesteld, en heb nu een dyslexie-verklaring.
Ik heb van oktober 2013 t/m februari 2014 visuele training gehad van AB Reflex.
Mijn begrijpend lezen is niet super goed verbeterd, maar gaat geleidelijk steeds beter. Ik kan beter diepte zien, en mijn zicht is rustiger en beter geworden tijdens het lezen. Ik moest er een klein half jaartje over doen. De eerste maand kreeg ik een stuk of 8 oefeningen, en elke oefening duurt circa 1 of 2 minuten. Na de eerste maand moest je weer naar de praktijk komen voor nieuwe oefeningen. De leukste oefening vond ik de “marsdenbal”, je moet dan een bal aan een touwtje hangen en dan circa 30 cm van de grond houden, dan ga je op de grond liggen en dan zwier je de bal heen en weer en kijk je steeds naar de bal. De minst leuke oefening vond ik het woord kruipen, vooral met de samengestelde woorden. Na een half jaar was ik helemaal klaar met de training.
Je hoeft de oefeningen dan nooit meer te doen. Je verleert het niet.


Nena – 8 jaar: “Ik kan beter lezen en vind lezen nu ook leuk”

Ik ben in juni 2013 begonnen bij de praktijk van Mark omdat men denkt dat ik dyslectisch ben. Mark heeft toen een aantal testen gedaan en daaruit bleek dat mijn linker oog een bepaalde afwijking had waardoor ik dus niet goed kon lezen.
Thuis zijn we aan de slag gegaan met de oefeningen die Mark ons had meegegeven. Dit was o.a. door een buisje lezen, met een flipper lezen, met een prisma naar een bepaald voorwerp kijken, kralenketting kijken, letterkaart lezen op een bepaalde afstand met 1 oog, met 1 oog naar een bewegende bal kijken en daarna met 2 ogen erna kijken. Deze oefeningen deed ik samen met mama 5 keer in de week. Het was heel intensief en ik vond het niet altijd even leuk om te doen. Om de 3 maanden gingen we op controle om te kijken of ik ook vooruit kwam en of mijn oog al beter/sterker werd. Gelukkig ging het steeds beter met mijn ogen dus kreeg ik ook nog andere oefeningen erbij om meer bewust te worden van mijn eigen lichaam. Dit waren o.a. een loopoefening en de letterkaart lezen en ondertussen een soort dansje doen en een oefening waarbij ik op de grond ging liggen met mijn ogen dicht en mama mij op mijn armen of benen aantikte en ik moest zeggen waar ik het voelde. Dit was best moeilijk in het begin maar ook dat ging snel beter. Op school gaat het ook beter met mij. Ik kan beter lezen en vind lezen nu ook leuk. Al het oefenen en oefenen heeft gelukkig geholpen want mijn oog is weer “normaal”, zodat ik nu geen oefeningen hoeft te doen.
Alleen nu nog lezen oefenen want ik had helaas wel een achterstand, maar Mark zegt dat ik die achterstand nu wel ga inhalen omdat mijn oog nu goed is. Ik lees nu op niveau AVI 5-6 en voor spelling haal ik zelfs een 9.

Mark bedankt voor alle hulp en heel veel succes met je praktijk.