Wanneer in groep 3 het lezen maar niet goed opgang komt wordt door de scholen gezocht naar een oorzaak. Er wordt dan gekeken of er sprake is van:
- gedragsproblemen (sociaal, emotioneel)
- taalontwikkelingsstoornis
- lichamelijke problemen (gehoorbeperking, zichtbeperking, ziekte, handicap)
- concentratieproblemen (ADD, ADHD)
- onvoldoende intelligentie
- dyslexie
De scholen doen er goed aan om vooraf aan een dyslexieonderzoek ook stil te staan bij mogelijk andere oorzaken die een zeer belangrijke invloed kunnen hebben. Denk hierbij aan:
- (te) hoge werkdruk voor kinderen
- te weinig aandacht voor de probleemkinderen vanwege onderbezetting
- een leesmethode die niet of onvoldoende is onderzocht op effectiviteit¹
- visueel- motorische belemmeringen
Kom zelf in actie
Zit uw kind in groep 3 en heeft het moeite met lezen, wacht dan niet totdat de leesachterstand zo groot is dat er een dyslexieonderzoek wordt verlangd maar en kom zelf al in actie:
- Overleg met de school wat de beste begeleiding voor uw kind is. Vraag ook aandacht voor de werkdruk.
- Doe bij ons een Visueel- motorisch Onderzoek om er achter te komen of er sprake is van visuele en/of motorische beperkingen. Deze beperkingen zorgen voor een vertraging in de opname en verwerking van informatie. Hierdoor komt het lezen moeilijker op gang. Tempo en begrijpend lezen blijven achter.
- Start met Visuele- motorische Training indien er visuele en/of motorische belemmeringen zijn gevonden. Hierdoor worden die belemmeringen weggenomen en gaat het lezen gemakkelijker.
U kunt ook bij ons eerst een Signalenlijst aanvragen. Hierin kruist u de visuele en motorische signalen aan die uw kind afgeeft. Dit geeft een eerste indruk en kan u mogelijk overtuigen tot het doen van een uitgebreid Visueel- motorisch Onderzoek.
¹ Bewezen effectieve methoden:
- De Alfabetcode
- Bouw!
- Letters in Beweging
- Begeleid Hardop Lezen (BHL)
- Connect
- Rotterdamse Aanpak Dyslexie (RAD)
- LEXY
- Zo Leren Kinderen Lezen en Spellen (ZLKLS) (methode Schraven)
Geraadpleegde bronnen: Dwaalspoor dyslexie, Dr. Erik Moonen, 2012; Dit is Dyslexie, Prof. Dr. Aryan van der Leij, 2017; Zo leer je kinderen lezen en spellen, Bosman, A.M.T. (2007). Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
46, 451-465.